Címkék

2013. május 31., péntek

Filmajánló: Egy veszedelmes viszony


A dán színészt, Mads Mikkelsent kb. egy (pár) éve még nem nagyon ismertem, bár mára már sokkal felfutottabb színész. Vele kapcsolatban első emlékem a James Bond 2006-os Casino Royale-nak szerepéhez fűződik, amit jelentős késéssel néztem meg (idén), és ahol a befésült hajú, szigorúan vonal szájú, vérző szemű, és asztmásként ezüst (fehérarany?) inhalátoros főgonoszaként "lopta be magát a szívembe", ... de egyből. :)

Másik "híres" szerepe a Titánok Harca, na ezt vagy nem láttam, vagy nem emékszem rá. Pedig a karakteres arcú európai színészt, akit kezd felfedezni az amerikai film- és álomgyár, nehéz nem megjegyezni. (Ergo nem láttam a Titánok harcát :) ) Bár ha jól tudom ez egy sorozat, na majd egyszer!

Nem kellett sokat várni (nekem) pár más szerepre, pld. a jelenleg futó AXN-es Hannibal sorozat alakítása (a legjobb választás erre az intelligens, de gonosz karakterre) mellett kiemelkedő élményem volt most az "Egy veszedelmes viszony"című film egyik főszerepe. Nem, ez nem a Veszedelmes viszonyok, nem is a Bűnős viszonyok, hanem a dán rendező Nikolaj Arcel filmje. Egy veszedelmes viszony. Jegyezzük meg, hátha díjat kap valahol valamiért, és akkor brillírozhatunk filmesztétikai műveltségünkkel. :)

A történet röviden (forrás:  port.hu):

A 18. században, Dániában a mentálisan beteg uralkodó, VII. Keresztély felfogadja udvari orvosának a német Johann Friedrich Struensee doktort. Döntésével Keresztély saját házasságát is veszélyezteti, mert a fiatal királynő menthetetlenül beleszeret az orvosba, titkos viszonyuk azonban az egész királyságot veszélyezteti. Struensee lassan, de biztosan teljhatalomhoz jut a labilis uralkodó mellett, és a háttérből az egész ország irányítása a kezébe kerül. A mellőzött és mind jobban elégedetlenkedő elöljárók összeesküvést szerveznek az udvari orvos megbuktatására és eltávolítására. Az Egy veszedelmes viszony megtörtént eseményeken alapul.

forrás: fanpop. com

Volt szerencsénk a Vörösmarty moziban megnézni, ugye egyrészt ilyen "művészfilmeket" nem adnak mindenféle szinemasztórokban, nálunk nem is egy blockbuster, pedig megérdemelné. Nemhogy rendben vannak a színészi alakítások, a kosztüm, a vágás, a szereplők, a sztori, hanem kosztümös film "ellenrajongó" létemre, inkább komoly díjakra jelölném bármely kategóriában.

A Vörösmartyban egyébként feliratosan láttuk (úgy tudom, nincs is szinkronos verziója), de a mozi mellett szól, hogy habár nem egy szinemapláza, az ülések kényelmesek, légkondi van, a lábnak bőven van hely, tömeg nincs, és a mozijegy ára fele egy felkapott mozinak.

De mi szól a film mellett? Első körben, ugye ki a francot is érdekenlne a dán történelem tébolyult királya, egy szerelmi szál, meg egy szabad gondolkodású német orvos a moziban? Mi közöm hozzá, hol ragadhat ez meg, és minek nézzem meg. A válasz egyszerű: mert érdemes megnézni. Remek film, leköt, szórakoztat, és végig megvan a kíváncsiság, a válaszra várás. Kivéve, ha valaki le nem spoilerezte az egészet, és tudom mi lesz a vége, vagy mondjuk a dán történelem ezen korszakából hihetetlen ász, és ismeri a sztorit.Persze ekkor is remek élmény.  Én szerencsére egyik kategóriába sem tartoztam a film megnézésekor, beültem, megnéztem, így tényleg egy remek, szórakoztató élmény volt.


VII. Keresztély (forrás wikipedia)
Egyik főszereplőnk, VII. Keresztély a dán király  (Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2012) - Legjobb férfi alakítás: Mikkel Boe Folsgaard), együgyű lelke ellenére is néha mintha gondolkozna, és nem is rosszul. Vajon tényleg hülye, vagy csak beletojik az egészbe? Vajon átlátja a dolgokat? Vajon felismeri-e, a jót és a rosszat? Látszólag igen, csak néha kicsapong, "ideggyenge".

A mellékelt kép alapján kitűnő választás volt Folsgaard választása a szerepre:) )  Saját környezetében a királyi udvarban persze teljesen tébolyult, de a doktor hatása alatt nemcsak, hogy változik, hanem a szeme is kinyílik. Persze vannak idióta dolgai, irracionális döntései, de inkább ember akar lenni, mint uralkodó. A  Királynő szép, bájos, és ő is jól játssza szerepét. Eleinte kötelezően beleszeret Keresztélybe, de az új körülmények neki is új helyzetet teremtenek... Így aztán többféle "helyzet" is van, ezt nem is lőném le előre.. És ezen helyzetek megítélése is így folyamatosan változik.



Struensee doktor az emberségbe és liberális nézetekbe vetett hittel harcol a konzervatív hatalom ellen, legalábbis a hatalomvágy és a királyt nélkülöző bürokratikus rendszer ellen, mégis egyre jobban maga is a hataloméhes és bürokratikus gépezet része lesz, kezdi átvenni a korrupt, és manipulációs technikákat, és így eközben mindenkit maga ellen fordít. A cél jó, de az eszköz majdnem ugyanaz, mint akik ellen fel kívánja venni a kesztyűt. A demokrata-liberális nézetei pedig nem férnek össze a konzervatív hatalomra és befolyásolásra épülő módszerivel, "túl gyors" ez az akkori köz, és urak számára, s ezt az ellentmondást használják fel, hogy megbuktassák tervei megvalósításban. (Persze a film ezt sokkal érthetőbben adja elő, nincs benne ilyesféle túlmagyarázás:) )

Struensee 1770 körül, (forrás, wikipedia)
Így Mads Mikkelsen (Johann Friedrich Struensee) néha kicsit mintha elragadtatná magát mint Struensee illetve mint Mikkelsen is. Hozzájön még, hogy maga Keresztély is kiszámíthatatlan, de ezekkel az eszközökkel így végig fennmarad a filmben a feszültség.

Van benn, ármány, szerelem, árulás, korrupció, hatalomvágy, dráma, demagógia, a populáris hatalomra törekvés. De se nem szájbarágós mint egy brazil szappanopera, se nem elvont mint egy bölcsész-művészfilm, nem akar párhuzamot vonni a jelennel, nincsenek benne felesleges idősíkok. Nem erőltet semmi túlgondolást, egyszerűen elmeséli a cselekményt, és hozza a vele járó feszültségeket. Egy érdekes történet nagyszerű feldolgozása. Ennek ellenére nem is túl tárgyilagos, nekem is ott maradt a kérdés a fejemben, hogy ez így most jó, vagy nem, szükségszerű, vagy csak így alakult, így alakították, vagy maga az élet ilyen?

Mennyire voltak ambiciózusak ezek az emberek, tényleg ekkora áldozatot hoztak-e döntéseikért, vagy maguk sem gondolták, hogy mindez így végződik?

Milyen következményekkel jár egy másik ember, vagy csoport befolyásolása, és meddig lehet elmenni? És meddig megy el ez a történet? Vagy maga a történelem az ami formálja ezen emberek sorsát?

Jó film, jó kosztümök, jó vágás, jó rendezés. "Hiába" kosztümös, erre el lehet menni randira, beülni egyedül, vagy csak úgy megnézni. Érdemes. 

A lassan 48 éves Mikkelsen következő filmje (Hannibál mellett): 2014 Salvation, valamiféle western izé Eva Greenel, meg a Stolen, reméljük nem egy "Elrabolva"-klón.
2004-es filmje az "Elátkozott város 2", az egyet se láttam, nem csoda, ha még nem ragadott meg  film, és annak címe, de majd rákeresek. :)


Van ezen kívül még a 2013-as The Necessary Death of Charlie Countryman, Shia LaBeouffal, na erről se tudok semmit, de akit érdekel a színész így már egy csomó filmre rákereshet. IMDB-n további infók.

Ja, és igen, van még egy 2012-es filmje a Vadászat, na még azt sem láttam. Pótolom. :)



1 megjegyzés: