Címkék

2012. július 20., péntek

Kuktaparty India ízei Tinuval

Blanchir után újabb főzőiskolás élményről számolhatok be, ezúttal a Kuktaparty tanfolyamán voltam.Tanfolyam, az túlzás, inkább gasztronómiai továbbképzés, és élményfőzés.

A Kuktaparty a Váci úton van, kellemes kis hely, nappal valami kis étterem üzemelhet, illetve hátul van egy "menza". Amolyan nagykonyha. A főzés elött ide is betekinthettünk, azokkal a nagy üstökkel, meg ötliteres műanyagdobozba rakott "szakácsfűszer" feliratú vegetával, melyet kiürülés után bekeverőládának, meg kishaltartónak lenyúlnak a horgászok.

Az előtérben azonban egy kellemes helyiség, gurulós mobil-konyha-tűzhely felszerelésekkel. Az asztalokra fűszerek kikészítve, italárlap kellemes borokkal, egész jó. Egy rozét én is rendelek. A végén kell fizetni, de van all inclusive ivásra is lehetőség, azért arra nem fizettem be. :)

A Kuktapartyt ajándékba kaptam, nagyon örültem neki, mert egyrészt érdekes, másrészt tanulhat valamit az ember, és programnak is rendkívül jó, tényleg élmény. Végülis az indiai varászlatra jelentkeztem be, mindig is érdekelt ezen ország kultúrája.

Az indiai est házigazdája Tinu az indiai szakács. Azt most nem fejteném ki, hogy az indiai konyha mennyire sokrétű, mert hát ugye egy bazi nagy ország, ugye. Ott is van keralai, északi, tandoori, goa és egyéb konyha. Jelentős a vegetáriánusok aránya, de ahogy megyünk észak felé, egyre jellemzőbb a hús, hal, de főleg a csirke. Nos persze mi is másképp csináljuk székelykáposztát mint a székelyek, aztán itt vannak egy benzinkútnyira. India meg külön kontinensnek is tekinthető, bizonyos lemeztektonikai elméletek szerint csak később csatlakozott oda ahol most van. De lássuk az étkeket. 

Tinu kirakja a fűszereket, én néha valamiért Tamilnak, Taminak, Timulnak  akarom nevezni, nemtudom ez honnan jön...

A fűszerek kikészítve, Tinu az indiai szakácsunk jön megy (fenti képen jobbra. Nem itt jobbra, hanem ott fent!), nem ideges, de nincs is belassulva. Kicsit késünk, nem is lenne rossz addig lefeküdni egy jógaszőnyegre pár pohár rozé után. De íme itt vannak a fűszerek: Tandori Masala, Kardamon, Garam Masala, Kasoori Meethi (görögszéna), Degi Mirch. Utóbbiról annyit, hogy amennyiben a helyi ABC-ben már teleszórtuk  volna a piroskosarat görögszénával, meg minden hozzávalóval a fenti bevásárlólistáról, és -neadjisten- egyedül ez utóbbi hiányozna, ne essünk kétségbe tudományos nevén ez igazából az őrőlt chili, vagy magyarul az erős paprika. Az is megteszi. No persze paprika és paprika között is van különbség, de ez most nem ez a téma.

Kigyúrjuk a kenyértésztát (Chapati), ennek is van egy csomó módja, olajjal, nélküle, akár töltve. Megfeleően kell gyúrni, pihentetni (fóliában), majd újból kigyúrni. Ez azonban hozzáértő kezeket igényel. Maga a kikeverés nekem megy, Tinu meg is dicsér, hogy jó az állaga, viszont a kigyúráskor besülök, mint egy doppingolt testépítő, egyéjszakás kalandkor. Tinu segít, majd  kis olajban kisütjük, kész a chapati, hát ilyen izé lesz belőle, mint cigánykenyér, vagy gyroslemez, vagy élesztő nélküli lángos, vagymi...

Közben beáztatjuk a desszerthez a tejbe a kardamont rizzsel. Kb egy liter tejbe egy pár kanál rizs kerül, na mondom, ebből lópikula se lesz, túl híg ez. (Lett. Nem lópikula, hanem desszert, és nagyon finom).

A menü:

Butter chicken:
tandori masala, gyömbérkrém, fokhagymakrém joghurt a páchoz, majd a szószba egy kis teavaj, szintén krémek, egy jó adag hámozott paradicsom, görögszéna, masala. És még pár íz. A receptet írásban is követhetjük egy kis itimerrel, de Tinu -indiai fűszer-Észünk (hehe, degagyi), folyamatosan figyel minket.

Pakora:
ez lényegében annyi, hogy csicseriborsó lisztet (ezt alap az indiai kajáknál, ez a csicseriborsó liszt, amilyen hülyén hangzik, olyan sokszor mondják el) vízzel, pici fűszerrel elkevernek, kissé palacsintatészta jellegű lesz, és ebbe lehet belemártani a forró olaj előtt a kisütni valót.
Kheer: ez a tejberizs, nem jöttem még rá, hogyan lesz 1,5 L tejből, és kb 50-80 g rizsből tejbetizs.
Kevergetni azt kell, az 7cencség, de hova bírja felszívni az a kis bizbaz rizs azt a sok tejet. Jönnek még bele persze fűszerek.

Jó helyen, jó étel, finom, a recepteket persze ki nem adom, ha valakit érdekel, majd megfőzöm neki. :) Azóta voltam egy indai boltban a Dohány utca környékén, úgyhogy van csicseriborsóliszt is, meg kardamon, meg ilyen izék.

Már minimum egy hónapja volt a főzőkurzus, de azóta még egyiket sem csináltam meg. Nem mert rossz. Én vagyok a lusta, alapanyagok megvannak, csak rá kéne szánni magam. Ja, de azért bocs ... chapatit már csináltam, és a pakora, azaz a csicseriborsós rántást is gyakoroltam.

Jótanács: NE gyorsforralóba (bezzeg ott működött), hanem inkább egy kisebb, magas szélű serpenyőben végezzük a szószba mártott zöldségek (hús) kisütését.

Ajánlott ital: Macifröccs, vagy egy jó kis rozé. :)



A Kuktaparty-s kötény megvehető, hazavihető. Én is így tettem.Megvan. Abban főzök legközelebb vajas csirkét. :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése