Címkék

2012. május 3., csütörtök

Köret salihoz, kalabászhoz.. meg mindenhez

Az úgy volt, hogy volt itthon pár darab fűszeres bajor kolbász. Meg némi saláta a hétvégi grillcsirke mellől. Csirke nincs csak kalbász. Mustárral snassz, meg akkor mehet a kukába a sali, mer' megfonnyad.

Kalabász+sali ? Nemrossz, de kéne még valami. Így jött ez a meleg, finom, könnyű köret ötlet.





Karalábés pikáns köret / mártás

A zöldségesnél a karalábé 150 forint per fej volt, kérdeztem, hogy de ugye nem fás, de aszonta a néni, az tuti nem, az óccsóób fásabb, holnap jöjjek visszam és mondjam el milyen volt. Vittem három fejet a százötvenesből, egyszerélünk. Nem volt fás, sőt kimondottan zsenge volt, bár a zőccségárus néni másnapra megpattant. (Én még élek! Szóval nagy baj nincs.)  Így szerintem nem az én 3 fej karalábém miatt. Nosza neki, még kb 3 kis krumpli, meg egy fej zöldalma is bele a kosárba. No meg egy kápia (eddig én sem tudtam mijaz, de az a rohadt drága, piros de nem csipős) paprika. Jó helyette a kaliforniai, csak gondoltam valami piros legyen benne.

A mártás/főzelék ötlet csak úgy jött, tényleg nem tom honnan, de az bizti, hogy hús illik hozzá. Megavega emberek persze biztos anélkül is megeszik. Én javasalom sültkolbászt, főtt marhahúst, szárazabb csirkegrillt, vagy bármit, hogy mellé tessenek fogyasztani, úgyajó.

A recept, ahogy én csinálom: 3 fej zsenge karalábét megpuculonk, kb 1x1 es kocka. Felrakjuk épp annyi vízben főni, hogy ellepje. Fűszernek min 2 db babérlevél, illetve ízlés szerint. Én húsleves kockát nem használok, mert rá vagyok kényszerítve a bio fűszerekre, így valami bio vegeta egy kávéskanál. Mellé oregano, só, bors, fokhagyma por, kenőcs, vagy legjobb esetben apróra vágva, de semmiből sem nemsok. Mehet mellé szerencsedió most egy kicsi (épp meglengetjük a kotányis zacseszt), de inkább majd a végén. Mikor kezd puhulni a kar a lábé (kéz a fejé, láb a kezé, láb a karé, kar a lábé, hehehe, devicces) mehet mellé felkockázott tölteléknek krumpli, (tényleg csak kb harmada negyede legyen...), meg fél negyed alma, szintén felkockázva. Most így utólag belegondolva negyed is elég.. Mikor már majdnem puha akkor jön a "végfűszerezés" , szerecsendió, meg ami köll ízlés szerint, vegeta egy korty. Ínyenceknek 0,1 dl worchester.
Ha majdnem puha - mehet mellé a tejfel, a kockákra vágott piros kápia paprika ( ennek csak ilyen nézzen ki jól szerepe van, de azér fáintos), petrezselyem. Ezzel már csak összeforralom, és kész. Állítólag nincs karalábé, alma, vagy krumpli, vagy fűszeríze, hanem valami pikáns mártásra emlékeztet. Nem tudom van-e a gasztronómiában hasonló mártás, ha van örömmel olvasnék róla. Addig ez az én mártásom, stipistop. :)
Na kész a mártás. Lehet hozzá még egy laza köretet csinálni, ha éppen ki akar ugrani a piros hónapos retek a hűtőből. Lássuk ezt a mókát is.

Én egy kis ruccolával, és lilahagymával összepároltam, só, bors, más nem kell.
Állítólag lugosít, egészséges. Mindegy, nekem jó, és finom.
Serceg ám a serpenyőben isteni az illata. Hogy ehető-e. Azt majd a kedvesem megmondja. :)
(Szerinte finom, de ő elfogult. És elfoglalt. Velem. :))
Lehet dobni hozzá egy kis paradicsomot, újhagymát, vagy erőspaprikát (ja igen két kis karika bele is került.).

A mártás/köret főleg így komlexen húsért kiállt. Bármi jó hozzá, én tegnap bajor kolbászt, ma meg egy kis virslit főztem ki hozzá, mert erre volt idő, már nem akartam túlvariálni. De állítólag finom volt.
Mindegy..., bárhogy is... Megy hozzá a piritós (fokhagymásan különösen), de most hogy lealacsonyodtam a virslihez mint "húsköret" legalább egy bundás zsemlét tálaltam hozzá. Ami ugyanaz mint a bundás kenyér. csak zsemléből. Hát jó döntés volt, mégha a bundáskenyér nem is új találmány.
Najó, most ezzel nem mondtam valami nagy ötletet, az oké, talán csak annyiban volt más a zsemle, hogy kétszer áztattam bele a tojásba, meg jól lecsöpögtettem, így inkább lett rántottás zsenle, mint bundáskenyér. A papíros leitatás a zsírból viszont kellett.
A képen egyébként a jobb alsó sarokban van a blogbejegyzés lényege, azaz a mártás / főzelék / kutyulmány. Balról beúszik (a zsírban, igen, peeersze), a bundizsemli. (jajdecuki nevecskéje van neki.. :))
Jobb felső sarok a retkes ruccola, ami nem egy káromkodás. A tetején úszik be a virsli, mert a kolbászt kegyetéenül bezabáltuk.

No, ha valakinek ezek után is kedve van valamelyiket kipróbálni, hát lelke rajta.

Mi jóllaktunk, és ízlett. És ez a lényeg.

1 megjegyzés:

  1. Aré Baba! Nagyon finom volt az egész lakoma, főleg a karalábés mártás! A kápia paprika meg a majac nagy kedvence, bár állítólag jó neki a másodosztályú fonnyadt is, de szerintem azért ennek jobban örül a kis gourmet! :-)
    Gratula a Séfnek az ínycsiklandozó és fantáziadús étkekhez! Köszönet érte! ;-)

    VálaszTörlés