Címkék

2013. október 7., hétfő

Ételek, ízek, fűszerek, receptek

Mostanában (is) néha főzők de, nem mindig rakom ki a receptet, vagy a menüt,mert néha túl egyszerű, néha túl egyéni, néha meg mert csak. Mindegy, legyen itt pár kép, és megjegyzés az elmúlt hét rögzített (mert ennél azért többet főztem:) ) kulináris kalandjaiból.
  Előétel / Leves :
Brokkolis zöldségkrémleves
Alapvetően egyszerű zöldségkrémleves, a sűrítést a belefőzött zöldség, és egy kis krumpli adja, no és némi laktózmentes tej. A brokkoli vele együtt fő, a vastagabb szárak-részek leturmixolásra kerülnek a zöldségekkel együtt, pár szép brokkolit viszont kivettem, jeges vízben megőrizte zöld színét, majd tejszínnel lett krémes, nomeg egy késhegyni vajjal. Leheletnyi szerecsendió, kis rózsabors és némi friss lestyán a kertből. (Vagy egy kis ételízesítő kocka, nem eretnekség). De lássuk tovább:

Előétel / Vacsi: Piritós, velős tojásrántottával / velős piritós. 
Vagy veszünk velőt, és .. (de az külön poszt, a lehártyázással, pirítással..) nekem úgy adódott, hogy egy levesben főtt velős-csontból kész velőt kiszedtem, s mivel kevés volt magában egy szendóhóz, így tojással dúsítottam. Fűszerezés ízlés szerint, én ismét ajánlom a borsot, s bár nem belsőség (vagy az?) pici majoránna, kis fokhagyma, petrezselyemlevél, fel tudja dobni.
A legjobb a régi típusú melegszendvicssütőben a kenyérre rápirítani némi frissen őrölt paprikával... Tálalás egy szelet kenyéren, paprika, paradicsom.

  Mégegyleves: Karfiolos-zelleres zöldségkrémleves, sajtos pirítóssal, és friss újhagymával.

 A címben minden benne van, a recept, és a tálalás is.

Főétel, egyszerűen: 
Nincs is jobb mint egy jó paprikáskrumpli, amit friss fehér kenyérrel kitunkolhatunk, s hozzá jóféle koviubival kedveskedhetünk a gyomrunknak. Ehhez sem kell recept mindenki meg tudja csinálni. Szerintem a paprikáskrumpli lényege, hogy nem "al dentére" főzőtt félkemény krumlplik úsznak a paprikás vízben, hanem jó szaftos vastag cuccban (mondjuk ehhez sok hagyma és pörkölt-alaplé is kell, paprikával, paradicsommal) alaposan 'túlfőzve' készüljön. Fontos, hogy jó minőségű őrölt paprikát használjunk, és sok, lehetőleg többféle köményt. Óvakodjunk az olcsó lecsókolbász belefőzéstől, nagyon el tudja rontani. De a száraz füstölt kolbász is túl sós, és túl erős ízt ad neki. Inkább utólag adjuk hozzá. Én még egy kis virslivel, tojással feldobtam, nembiztos, hogy az íz, lehet, hogy csak a fénykép kedvéért:
Tipp: én még néha sárgarépát is főzők bele. A maradék paprikáskrumpli összetörve, és kifőtt fodros tésztával összekeverve, remek krumplistészta. Ez utóbbit nem szeretem, de ezen recept alapján igen. Főleg finom kovászos uborkával, vagy egy csipós cseresznyepaprikával. Főétel: Hirtelensült párolt marharagu zöldségekkel, köretként zelleres-almás-krumplipüré A köret lényegét már el is árultam, krumplipüré egy kis zellerrel, és pár gerezd almával összefőzve, törve, majd kis vaj némi tej, és összetörés. A marhát én bepácoltam, csináltam egy pörköltet a levét leöntöttem (kacsa, és libazsírban sült, így lett egy adag finom lesütött zsír), majd mikor puha volt, negyedre vágott hagymát, paprikát, paradicsomot kevertem hozzá. (A hentes változat amikor egy kis szalonna, majd egy kis csíkokra vágott savanyú uborka is kerül bele. Itt csak zöldséges marha volt.) Nagy lángon összesütöttem, a fenti körettel tálaltam.


Desszert: 
Palacsinta, vanília és csokikrémmel, tejszínhabbal.
 A palacsintasütés külön tudomány, napokig tanulmányoztam a netet a megfelelő szóda-tej-liszt arány eltalálása érdekében, mégis az első három palim olyan rojtos lett, mintha direkt szétszagattam volna. Aztán a negyedik-ötödik után egész jók lettek, sőt utána direkt belejöttem (meg a palacsinták is), így sikerült párat összehozni. Igazából valamilyen saját készítésű pudingkrémmel, nutellával, vagy ilyesmivel akartam megtölteni, de a danone (vagy másféle) csokipuding, konzerv ananászdarabokkal, porcukorral, és tejszínhabbal remek döntésnek bizonyult.
Tipp: a pali eláll a hűtőben, a mikrós melegítésnél viszont vigyázni kell, mert a belseje könnyen felforrósodik. Mégvalami. A flakonos tejszínhabból többféle van, általában a "kalóriaszegény", "light", vagy olcsóbb ami növényi zsiradékból készült. Azaz habos margarin... Érdemes jobb minőségű tejszínhabot (rendes tejszínből) választani, vagy magunknak otthon a szifonban készíteni. Tudom ilyen már nemdivat, de mi is most kaptunk egyet, és tuti kipróbálom, naná, inkább, minthogy a növényi "tejszínhabot" egyem. Hát ennyi hirtelen. Jóétvágyat, remélem adtam ötletet. :)

1 megjegyzés:

  1. Gaba zöldségkrémlevesei a legfinomabbak a világon! :-) Főleg, amiben zeller is van, annak egyszerűen imádom az ízét. Persze a paprikás krumpli sem utolsó, Lalinak is nagyon ízlett. A velős pirítós meg volt olyan finom, mint amit Tihanyban ettünk egyszer (jól emlékszem?;-)
    A palacsinta is tökéletesre sikeredett, pedig nincs is palacsintasütőnk! ;-)
    Köszönöm a finom étkeket a séf úrnak!

    VálaszTörlés