Címkék

2013. január 18., péntek

Ropi

Én tudatlan fogyasztó, eddig abban a tudatban éltem, hogy a ropi mint név a Kalocsai Karamell-Snack levédett (?) márkaneve, terméke, vagy legalább van valami ami ezt szabályozza, hogy lehet sóspálcika, stickletti, ropogósrúd, stb., ropi meg az ami  Kalocsai, Karamell-Snackes.. Elvileg be van jegyezve, de bizonyos okok miatt,  minta "fajtavédjegy" immáron használható...LENNE. Ennek ellenére nem hinném, hogy elavult lenne, és hivatalosan is alkalmazható lenne, mert a Nógrádin is 'sós pálcika' felírat olvasható.Szóval csak megjegyzésekben és gyűjtő-márkanevekben lehet használni. Sajnos az igazi ropinak annyi.
Mindenesetre a sós pálcikát mások is gyártanak az országban, de csak a kalocsai cég írhatta rá a zacskóra a ropi nevet. Ez kiváló magyar élelmiszer védjeggyel is rendelkezett. Ezt még Balázs Judit a cég felszámolóbztosa is megerősítette.



Ha jól tudom a Karamell-Snack több mint ötven éves történetének első terméke volt a ropi, azaz abszolút első ebben a "brand"-ben, de most olvasom, hogy a Nógrádiak 42 éve gyártják a ropit. Ami a cikk alapján, (és ez igazolható is) egyre jobban fogy Magyarországon. Akkor most ki is kezdte a ropigyártást, és melyik az igazi? Hát ezt ezek magam sem tudom, én mégis Kalocsára szavazok, akkor viszont a cikk nem állja meg a helyét. Tény, hogy mindkét cég több évtizedes múltat tud maga mögött, de ha minden igaz, és megnézzük a gépek, a felszerelés, a brand életkorát, akkor a Kalocsaiak ropija, az első eredeti "ropi". A növekedés mégis Nógrádban következett be: 
http://index.hu/gazdasag/magyar/2013/01/18/jol_fogy_a_ropi/


Na vajon miért is?

Az első kérdés, hogy vajon ez a statisztika honnan származik, mert ilyet egyelőre nem találtam. Márhogy a ropifogyasztás növekedett... Bárki akinek van erről adata, kérem ossza meg velem.  Márhogy nőtt volna a ropifogyasztás összességében. A cikk szerinti nógrádi , azaz "a legtradicionálisabb magyar ropiból"
- bár ezt a fentiek alapján ezt erősen megkérdőjelezem-
történő fogyasztásnövekedés, szerintem nem a sóspálcika iránti vágy növekedésével, hanem a konkurens Karamell Snack piacról történő kilépésével következett be - de ez csak az én véleményem.
Ez, mármint a csődeljárás, majd a bezárás, (leépítés, munkahelyek megszűnése) sajnos, nem is olyan régen, hanem tavaly, azaz 2012-ben következett be, egy csődeljárás következtében. (a cikkben több súlyos hiba is van, nevek, személyek, helyszínek stb. leírásában, de magát a tényt tartalmazza) Amúgy a nógrádi ropi jó, én is azt zabálom (jobb híján) . A jelenlegi hasonló konkurens termékek között a legjobb, talán a burgonyás stickletti közelíti minőségben, de ár érték arányban messze lemarad. Az import, és egyéb ropik jellemzően magas liszt, kevés zsiradék (margarin) felhasználásával készülő, túlságosan száraz, túlsütött, száraz, szinte égetett termékek. Lehet, egyszer csinálok egy "nagy ropitesztet" ahol összehasonlítom ár, minőség, és érték szempontjából a kis sós rudacskákat..., de az biztos, hogy a hazaiak messze jobbak mint wolf, chio, stb. Bár ezek közül a nógrádi- valljuk be-valóban egy jó, a hazai ízlésnek megfelelő, sóspálcika.

Sajnos a Kalocsai ropigyártás időszaka lezárult.Azaz nem lesz már sosem igazi "ropink".

A neten alig (sőt szinte) találtam képet, bejegyzést, technológiai leírást, emlékezést erről a remek tradicionális termékről. Így, ha valaki olvassa ezt a blogot, és tud küldeni bármi ezzel kapcsolatosat, azt szeretettel várom a gabor.fuleki@gmail.com címre. Ígérem megőrzöm, közzéteszem, ha valaki nem szeretné, csak elküldi, ami van jelezze, és azt megőrzőm magamnak. Meg az utókornak. Ahogy egy csomag ropit is, amit egy ideig tartogattam, de
mára elfogyott.

Hasonló termékek*:
Croco Sticks                   40g      66 Ft.
Chio Stickletti burgonyás 85g     199 Ft.
Reál ropi                         45g       59 Ft.
Nográdi ropogós:            45 g      69 Ft.
Chio Stickletti:               125 g    218 Ft
ROPI az igazi sós  (Karamell Snack)  ??
* az árak több áruházkínálatát tükrözik, ezért eltérőek lehetnek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése