Címkék

2012. december 7., péntek

Kerti munkák- 7 m2-en, avagy készülés a télre




November utolsó napjai. Hideg szeles idő, de a nap még süt, és nem esik semmi sem. Sőt elmúlt az utolsó napok esős-borús időszaka, talán beitta a föld amit akart. Ideje volt kinézni a mostanában elhanyagolt kis, kb.  7 m2-es kertünkbe, mi is történt ott azóta, meg úgy általában.. készüljünk a télre.

Régen voltam a kertben. Őszintén szólva hetek óta nem jártam arra. Még őszintébben szólva hónapok óta.

Dehát a "nyáriszüret" megvót, azóta meg állandóan esett, mint a lódereka, ki megy ilyenkor kertbe, ugye. (Kifogás az mindig van szerencsére, abból nem tudok kifogyni.). Node most. Végre egy szabadnap. Az Isten is "hobbikertbe" kimenős napnak teremtette az ilyen egy napos szabadságokat.

Szeles, de napsütéses november végi napon mentem ki, friss volt a levegő, kipucolta a belvárosi szmogot a szél, a nap pedig kellemesen melengetet. Jó volt kicsit mozogni a kertben.

Az első benyomás sem volt rémisztő, minden nő, gaz nem ér az égig, pár száradt kóró. A paprika kicsit kókadt, de volt a kápián piros paprika, és még zöld is, a lesytán besárgult, de az évelő, így visszavágtam és hagytam. A háttérben látható barna szottyadt izék bazsalikomok voltak. Nemhiába mediterrán növény,  ők feladták a harcot. Mindenesetre egész évben rengeteg levelet és így ízt hoztak a konyhába. Olyan fás száruk lett, hogy alig bírtam felaprítani a komposztba, akárcsak a többi növényt (paprika, padlizsán stb.) A zeller olyan vidáman zöldelt, hogy egyet kiszedtem, de nem volt alatta gumó, viszont vagy egy kiló zellerzöld levéllel lettem gazdagabb.
A másikat egyelőre bennhagytam. Jó lesz az még. Vagy, ha nem, ott rohadjon meg. :)
A kert termése



A kissé későn vetett sárgarépa, -amit eddig malacrépánakcsúfoltunk, mert olyan kicsi volt, hogy a tengerimalac egyben bekajálta- megemberelte, akarom mondani megsárgarépálta magát, egész fogyasztható példányok kerültek elő. Szóval, ahogy a képen is látszik (balról jobbra) sárgarépa, zellerzöld, paprika, kakukkfű, friss zöldkömény, majoranna, padlizsán, fűszernövények. Ennyi lett a vége. Mindebből, (főleg a sárgarépa, no meg az én ízlésem miatt), egy igen jó kis Eszterházy rostélyos (vadas-royale) lett, ami youtubra is felkerült. Hogy hová, azt nem árulom el. :)

Innen már csak fel kellett ásni a kertet. A kert elejében található "nyuszifül" maradt, illetve a virágokról hozzáértés hiányában (melyik az évelő, melyik nem.. ?) is lemondtam, de a kertet jelentem tisztelettel, felástam. Ja és persze előtte megtrágyáztam, sőt a komposztos-izéből, is szórtam bele, így most nyugodtan várjuk a tavaszt, hogy újra ültessek bele.
A komopsztizé-föld bár szép feketés, de nem vagyok meggyőződve, hogy eléggé megkomposztálódott, mert egész gyökerek, meg ilyen fasságok voltak benne. Szerintem nem lett minden elég apróra aprítva. Meg föld is mehetett volna rá. Mindegy, én ehhez nem értek, csak szórtam belőle. (Úgyis csurig van a komposztálós edény) Talán majd elrohad a télben. Bár ha az a komposztálás lényege, hogy beszóród a kertedbe, aztán abból majd terem valami, akkor ez is abszolválva.

Maradt még a lestyán, ami állítólag ember nagyságúra megnő, ház idén még nem hozta a formáját, egy komolyabb zellerzöld simán leelőzte. Elég kis csoffadt lett, vagy 30 centi, akkora ember meg nincs is.  Még cirkuszban sem. Mindegy, bennhagytam, csak a sárga leveleket vágtam le. Bennmaradt még pár zöldfűszernövény is, de a közepéből kivettem a "rálépős-azonjárós" téglákat, a nem hasznosítható növények pedig aprítva lettek, és mentek a komposztba.
ilyen a kert felásás után.. pár növénynek megkegyelmeztem. :)

Igaz, hogy tél van, dehát mostmár reméljük elmúlik, és a tavasz azért a egymásnak az agytekervényekben felvilágosítás egy kicsit. (Az idézet innen) Addig is van tennivaló: a nem évelő virágokat kidobni (Eszterrel egyeztetnem kell, a virágokhoz (sem) nem értek)). Van egy évelő rozmaringom, azt ki kéne ültetni... Eszter anyukája szerint.. Is. Ja így persze szerintem is, természetesen. (Bár lehet sumákban kidobom, és azt mondom, nem élte át a telet.. No neeeem ilyet nem tehetek, mert én is sajnálnám a kis rozmaringot, olyan kis fás szára van már, vétek lenne.). Más már nagyon nincs.A kép jobb oldalán a két csutka, az a lestyán, elvileg évelő, de mivel a levelei elsárgultak visszavágtam.

Persze néha még idén, és jövő év elején is jó lesz kinézni néha. Néha kicsit kimenni megnézni, a maradék zellerzöldet, meg egyéb zöldfűszert is, kicsit leszedni, levegőzni, belenézni a téli napsütésbe, vagy megnézni, milyen az amikor a rögökre hull a hó.





1 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett a kert télire előkészítve, felásva. Nem várt meglepetés volt eme bő termés így november végén! A sárgarépák finomak voltak, a paprika is. Malacnak is ízlett. ;-)

    VálaszTörlés