Címkék

2012. november 10., szombat

Menü; Pikáns birsalmás-édesburgonya krémlevessel

Szeretek levest főzni, de általában kimerül ezen tudományom a húsleves, raguleves, gulyásleves, zöldségkrémlevesek világában. (Kalocsán még halászlét is főztem, de azóta nem, pedig nem is lett olyan rossz.. csak kicsit csipős).

Ezek általában olyan levesek, amik a böhöm nagy fazékban főzve több napig kitartanak, és több napig esszük. Most viszont olyan leves elkészítésébe fogtam ami nem hétköznapi, nem olyan populáris, és hát annyira nem is "jó", mint a fentiek, de egy gasztronómiai kalandot megér. Legalábbis nekem ízlett. A levest én találtam ki, mivel volt otthon édesburgonya, a piacon meg láttam szép birsalmát. Innen jött a házasítás ötlete, és ez a recept. (C) 

Szóval a menü:
- Pikáns birsalmás-édesburgonya krémleves sajttal
- Grillcsirke, vegyes krumplisalátával és fehér kenyérrel
- Puncsszelet


Pikáns birsalmás édesburgonyalves sajttal,
               avagy Karibi krémleves felplusszolva:

A mennyiségek ízlés szerint variálhatóak. És a fűszerek is. Meg minden más. Ez nekem csak így jött. A bevásárló és hozzávalólista a blog végén. Nem hinném, hogy sokan eljutnak odáig. De legyünk optimisták, ha nem is a recept miatt, talán egyszer valaki elolvassa. Ha más nem majd én 20 év múlva, és jókat röhögök. Node.

A nevéből adódóan kell hozzá birsalma, meg édesburgonya. Meg lé. Kezdjük ez utóbbival, veszünk egy kis bort, (én száraz rozét) redukciót készítünk, ami szegfűszeg, kis cukor, citrom(héj), fahéj (egész), meg ilyen forraltbor fűszerek, csillagánizs, ha szereted, esetleg ebbe is egy kis gyömbér. A redukció lényege, hogy ezeket felrakjuk egy kislábosba, ami éppen nem esik le a gázrózsáról, kis víz, alágyújtunk, és hagyjuk besűrüsödni. Vagy legalábbis a felére csökkeni, vízzel, kis roséval pótolhatjuk. Közben meghámozzuk a birsalmát egy kis cukorral megpirítva felrakjuk főni, kis víz, kis bor, kis citrom, közben meghámozzuk az édesburgonyát. Belerakjuk a lébe a birsalma mellé, és felengedjük vízzel, hogy jól ellepje. Közben lemegyünk egy újabb üveg borért. (nem, nem a redukcióba kell mindez, hanem elkostólgattuk, muszáj is, nehogy ecetes bor kerüljön bele).
 
Na ezt így főzzük egy ideig, amíg meg nem puhul. Most, hogy hány percig, azt tényleg nem tudom, kb. félóra-óra, a lényeg, hogy átpuhuljanak a dolgok, de a paleolit, meg savtalanítós étkezők akár nyersen is nekieeshetnek.
Én azért kicsit vártam, majd kihorgásztam pár édeskrumplit, hogy egyben maradjon majd a levesben. Amúgy az édesburgonya, olyan mint a disznósajt. Namost nem úgy értem, hogy ízben, hanem névben, mert a disznósajtnak se sok köze a tejtermékhez, ennek se a burgonyához. Állagra olyan, meg külsőleg méginkább, csak kicsit hosszúkásabb, olyan mint a piros tavalyi kiflikrumpli. Meghámozva nem zöldes-sárgás, hanem ilyen narancssárgás, pirosas-sárgás. Ízre meg édeskés sütőtök íze van inkább. Szóval ilyen krumpli alakú tök. Vagymi. És a birsalmakérdésbe még bele se mentem, mert az se alma, nem lehet úgy falatozni. Az akkor meg alma alakú savanyúkaralábé, vagymi. Meg olyan fanyar, hogy szerintem kétszer húzza össze az ember izmait. Ráadásul elég órmótlan szegény.

Miközben fő ez az egész, a redukciót (teccenek emlékezni az a lelke a gyümölcslevesnek is, beforralt fűszerek vízben és borban), hozzáadjuk, ízesítjük. Én ajánlom a citromborsot, legalábbis a citromhéjas borsot, citromot, egy kis csipőset, mint chilli, vagy cayenni bors, gyömbér, citrom, kis só is és cukor is kell bele. (Ha maradt még a második üveg borból egy kortynyi mehet bele). A vége felé akinek van otthon konyakja egy felessel lazíthatja, ne aggódjon annyira amikor is nekiesünk. A citromot, meg ilyen ballaszt darabokat kivesszük.Ott tartottunk a redukciós képnél, hogy megpultak a belevalók a lével együtt jól összefőttek. Kiveszünk pár kocka édesburgonyát, hogy majd a krémlevesben legyen valami amit visszarakva rághatunk is, majd a maradéknak nekiesünk botmixerrel. Jó sűrű lesz, most mehet hozzá a tejszín, én kókusztej sűrítményt használtam, hogy tényleg karibi jellegű legyen, meg persze a kókusztejnek nincs kókusz íze, legalábbis én nem éreztem, viszont szépen besűrítette. Ja, hogy miért pikáns a neve a levesnek. Mert egyrészt nem mindennapi, másrészt ki, mivel ízesíti. Nálam a gyömbér, citromhéj, fűszerbors, cayenni bors, szerecsendió a fő ízesítők. Szerintem jó, ha egy icipicit csipős, a birs fanyarsága, és a sütőtökkrumpi édessége mellé.

Most már csak összeforraljuk, tálra merjük, és díszitjük, meg teszünk bele valamit (az édesburgonya darabokon kívűl). Én azt találtam ki, hogy pannónia sajt legyen, az olyan lágy, mégis érlelten kakteres ízű, jól megy a birs-tökkrumplihoz, de el tudok képzelni egy kis fűszeres kecskesajtot, vagy sima füstöltsajt-forgácsot is. (parmezánt ehhez nem). Lehet extrémebb feltét is, pld füstölt sprotni, kapribogyval, de azt nem próbáltam. Citromfűvel díszitve tálaljuk.

Mellé egy jó pohár rozébor, vagy fröccs illik, ha még maradt a főzőcskézésből. :)

A menü további részei gyorsan megvannak:

- grillcsirke: CBA/Tescoban/Hentesnél  készen megvesszük.
- burgonyasaláta : krumpli megfőz, pucol, karikáz, lilahagyma, vöröshagyma, és kaliforniai parikával (az csak, hogy érdekesebb legyen) ecetes salátalében érlel egy fél napot.
(illetve: majonézes burgonyasaláta is készült hozzá. Neten bárki talál receptet, a lényeg a főtt krumpli a tejföl majonéz, és a lilahagyma, ez utóbbi igen fontos)
- puncsszelet: a lakáshoz közeli kisboltban megvesszük.

A leves hozzávalói:
- 2-3 birsalma
- 3-4 édesburgonya
- rose bor (1, max 2 deci)
- kókusztej sűrítmény, vagy tejszín, vagy tejfölös habarás
- sajt (pannónia, füstölt, vagy karakteres ízű, pld kecskesajt)
- gyömbér, szegfűszeg, fahéj, lime, citrom, citromfú, chili, szegfűbors, szerecsendió, cayenni bors
- víz, fazék, tűzhely turmixgép, kanál.

Jóétvágyat!








1 megjegyzés:

  1. A birsalmás-édesburgonya krémleves egy nagyon különleges étel, a séf saját szerzeménye. Íze engem folyékony süteményre emlékeztetett, egyébként egy elbűvölő ízkavalkád, nagyon finom volt.

    VálaszTörlés